Název zařízení: Mateřská škola Hluchov, okres Prostějov příspěvková organizace
Druh zařízení: jednotřídní mateřská škola se smíšeným oddělením
Adresa: Hluchov 73
798 41 Kostelec na Hané
Telefon: 582 378 118
E-mail: materskaskola@hluchov.cz
IČ: 75023199
IZO: 600119556
Zřizovatel: Obec Hluchov
Ředitelka školy: Petra Henková
Zařazení do sítě škol: 8. 3. 1996
Počet pracovníků: 4
Kapacita součástí : 25
Personální obsazení:
Naše mateřská škola se nachází v malé vesničce Hluchov, asi 12 kilometrů od okresního města Prostějov. Budova mateřské školy sloužila dříve jako základní škola. V roce 1980 se začalo s rekonstrukcí budovy a od 1.1.1981 byla mateřská škola otevřena. Od 1.1.2003 jsme se stali samostatným právním subjektem.
Mateřská škola je jednotřídní s celodenním provozem. Celková kapacita je 25 dětí.
K 1.9.2023 je v MŠ zapsáno 19 dětí ve věkovém složení od dvou do šesti let. Provozní náklady školy zajišťuje zřizovatel – obec. Výše školného činí 200.-Kč za dítě měsíčně.
Budova školy je přízemní a jsou v ní tyto místnosti: hala, třída, herna, výdejna stravy, šatny pro děti a pro zaměstnance a umývárny a WC pro děti a zaměstnance. Ve vstupní hale se vyvěšují informace pro rodiče a jsou zde vystaveny dětské práce, které se stále obměňují a které tvoří podstatnou část výzdoby v MŠ. Prostorné místnosti – třída a herna – jsou odděleny stahovacími dveřmi. Tyto místnosti slouží ke hrám a různým činnostem dětí a jsou velmi dobře vybaveny pomůckami a hračkami. Ve třídě jsou umístěné stolky, kde se děti stravují a provádějí různé výtvarné a pracovní činnosti, herna slouží po obědě k odpočinku dětí (zde se rozkládají molitanové matrace) a je přes den využívána ke hrám a různým činnostem a k tělovýchovným a hudebním aktivitám.
Obědy a svačinky pro děti dovážíme ze stravovny ZŠ Ptení.
Na budovu mateřské školy navazuje školní dvůr a zahrada. Na dvoře je travnatá a betonová plocha, pískoviště a dřevěné stolečky a lavičky – na posezení. Stolečky a lavičky jsou mobilní, mohou se tak přesunovat podle potřeby. Za budovou MŠ je velká zahrada, která prošla v letech 2011 a 2012 rekonstrukcí. Dětem je zde k dispozici velké pískoviště, pružinové a překlápěcí houpačky, dřevěná konstrukce se skluzavkou, hrazdičky a ohniště, které využíváme pro společné akce s rodiči.
Při pobytu dětí venku navštěvujeme také pěkné obecní hřiště, i v blízkém okolí je spoustu možností pobytu dětí v přírodě. /obec je obklopena loukami, poli, lesy…/
V roce 2013 byla provedena celková rekonstrukce budovy MŠ /výměna oken, dveří, zateplení podlah a stropů, výměna střechy, instalace elektrických přímotopů a celkové zateplení budovy. Dále byla instalována vzduchoventilační jednotka VZT, která v kombinaci s přirozeným větráním okny slouží k lepší kvalitě vzduchu uvnitř budovy. /část této rekonstrukce byla pořízena z dotací EU – „zelená úsporám“/.
Věkově smíšená skupina je velmi vhodná pro sociální rozvoj dětí /děti se učí ohleduplnosti k menším D, vzájemně si pomáhají, dělí se o hračky apod.. Snažíme se o to, aby se děti rozvíjely podle svých schopností, zájmů, respektujeme dítě jako individualitu, jeho jedinečnost
Motto naší mateřské školy:
„Nejkrásnější na světě je pohled na šťastné a spokojené děti“
V naší jednotřídní mateřské škole je věkové složení dětí od 2 do 6 let. Školní vzdělávací program se maximálně přizpůsobuje všem potřebám těchto dětí, vývojová specifika jsou při vzdělávání dětí plně respektována, uvědomujeme si individuální schopnosti a potřeby každého dítěte. Dostatečně využíváme tzv. prožitkového učení, které vychází z vlastní zkušenosti a prožitku, silného citového vjemu a přímých zážitků dětí.
Z toho vyplývá filozofie naší mateřské školy:
„Rozvíjet osobnost samostatného, zdravě sebevědomého a tvůrčího jedince cestou přirozené výchovy, dbát na uspokojování individuálních potřeb a zájmů dětí a na základě osobní zkušenosti a prožitku pečovat o životní prostředí, které nás obklopuje a ve kterém žijeme.“
Zařazujeme aktivity spontánní a řízené, vzájemně provázané a vyvážené. Naším cílem je iniciovat vhodné činnosti, připravovat prostředí, nabízet dětem příležitosti, jak poznávat, přemýšlet, chápat a porozumět všemu kolem sebe i sobě.
Obsah výchovně vzdělávacího procesu je podrobně popsán v propojených celcích, tzv. integrovaných blocích, které obsahují tyto informace.
Součástí integrovaných bloků jsou tzv. myšlenkové mapy, kde jsou plánované činnosti podrobněji popsány a mohou se měnit i doplňovat podle okamžité potřeby a situace v MŠ
Denní režim je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti a aktuální potřeby dětí. Je důležité dbát na to, aby poměr mezi spontánními a řízenými činnostmi byl vyvážený a aby se děti těchto aktivit účastnily podle zájmu. V případě potřeby odpočinku se může dítě kdykoliv uchýlit do klidných koutků, respektuje se jeho soukromí.